Kolej – Początek dwudziestego wieku uważany za wiek pary stał się przyczynkiem do powstania masowego kolejnictwa oraz wielu urządzeń napędzanych siłą wytwarzanej pary. Eksponatem parowym, który najdłużej przetrwał i najbardziej pomógł człowiekowi w masowym podróżowaniu była oczywiście lokomotywa parowa. Dzisiaj ze względu na ogromny skok cywilizacyjny, jest ona w wielu krajach jeszcze używana, ale jej charakter zmienił się na charakter eksponatu muzealnego. Dzisiejszy rozwój cywilizacji przeobraził jednostkę napędową składu kolejowego na pojazd wykorzystujący do napędu siłę silnika spalinowego jako mniej kłopotliwego w rozruchu i obsłudze o większej sprawności i powszechności. Wraz ze wzrostem cywilizacji i pokaźnej emisji zanieczyszczeń środowiska kolej zaczęła ulegać znacznym przeobrażeniom. Przede wszystkim masowo zaczęła ulegać zmianie sama jednostka napędzająca silnik lokomotywy na jednostkę ekologiczną wykorzystującą do napędu prąd elektryczny. Dało to znacznie większe osiągi – większe prędkości oraz zerową emisję spalin do regularnie podtruwanego środowiska. Kolej również przeobraziła swój wizerunek jako środka lokomocji o zróżnicowanym poziomie komfortu oraz obsługi począwszy od klasy najniższej po klasę luksusową, w której podróż jest szybka, wygodna i przyjemna.